Päivittelin aiemmassa kirjoituksessa kirjastojen asiakaspalvelua. Kokemukseni sai minut miettimään, millä perusteella kirjastohenkilökunta yleensä valitaan. Itselläni ei ole kokemusta kuin omasta työnhakuprosessistani, joten annoin mielikuvituksen laukata ja suunnittelin valintaprosessin sellaisena, kuin se voisi olla ihanteellisessa tapauksessa.
Hakuprosessi aloitetaan profiloinnilla, eli päätetään, mitä tietoja,
taitoja, asenteita ja luonteenpiirteitä hakijalla pitää olla.
Haun pitää olla avoin kaikille, jotta saadaan mahdollisimman paljon hyviä
hakemuksia. Hyviä ammattilaisia ei ole niin paljon, että heitä kannattaisi
jättää ulkopuolelle laittamalla paikkoja pelkästään sisäiseen hakuun.
Hakemukset lajitellaan kolmeen ryhmään:
- Muodollisesti pätevät, joista osa kutsutaan haastatteluihin
- Ei pätevät, mutta kiinnostavat, joiden hakemukset arkistoidaan mahdollista myöhempää tarvetta varten
- Ei pätevät eikä kiinnostavat
Hakemusten perusteella hakijoita kutsutaan haastatteluihin. Hakemuksissa
katsotaan yleistä siistiyttä ja järkevyyttä sekä sitä, onko hakija hakemuksen
perusteella työpaikkailmoituksessa etsityn kaltainen. Tässä vaiheessa mukaan
voi ottaa myös tuttuja, joiden hakemus ei ole niin hyvä, mutta joiden voisi
ajatella olevan mahdollisesti hyviä.
Haastattelut tehdään kahdessa vaiheessa:
Asenteet ja luonteenpiirteet:
Mielellään ulkopuolinen asiantuntija selvittää, onko työnhakijalla niitä
asenteita, henkisiä taitoja ja luonteenpiirteitä, joita tehtävässä vaaditaan.
Vaadittavat piirteet riippuvat tehtävän luonteesta. Itse voisin painottaa
esimerkiksi seuraavia:
Adaptaatiokyky. Kyky sopeutua erilaisiin tilanteisiin. Tähän sisältyvät
avoimuus uusille asioille ja monipuoliset kiinnostuksen kohteet.
Sisäinen yrittäjyys. Omaan organisaatioon liittyvä vastuu ja
omatoimisuus. Ei tarkoita työnarkomaniaa tai marttyyrimaista uhrautumista.
Sosiaaliset taidot. Kyky tulla luontevasti toimeen erilaisten ihmisten
kanssa. Ei tarkoita samaa kuin sosiaalisuus; ihminen voi olla perusluonteeltaan
esimerkiksi ujo, mutta hänellä voi silti olla hyvät sosiaaliset taidot.
Tarkkuus ja huolellisuus. Nämä ovat välttämättömiä kirjastoalan
ihmisille.
Kyky toimia organisaatiohierarkiassa. Kirjastoalalla tuntuu olevan
tavallista, että muodostuu erilaisia varjo-organisaatioita. Ihmiset eivät tee
määrättyjä työtehtäviään, tai tekevät muille kuuluvia töitä. Rekrytoinnissa
voisi painottaa hakijan kykyä työskennellä virallisen organisaation puitteissa.
Helle Kannila on listannut muita hyviä kirjastonhoitajan ominaisuuksia.
Helle Kannila on listannut muita hyviä kirjastonhoitajan ominaisuuksia.
Osa haastatelluista kutsutaan vielä toiseen haastatteluun, jossa he
pääsevät kertomaan tiedollisesta ja taidollisesta osaamisestaan, urasuunnitelmistaan
ja persoonallisuudestaan. Tämän haastattelun tekee hakijan tuleva esimies.
Lopullinen valinta tehdään haastattelujen ja perstuntuman perusteella.
Itse en valitsisi hakijaa, joka vaikuttaa paperilla täydelliseltä, mutta josta
jää haastattelutilanteessa huono fiilis. Lukuun ottamatta hyvin kapea-alaisia
ja suurta ammattitaitoa vaativia asiantuntijatehtäviä painottaisin henkisiä
taitoja ja sopeutumiskykyä tiedollisen osaamisen kustannuksella. Tiedollisesta
osaamisesta on hyötyä vain jos työntekijä on halukas jakamaan ja käyttämään
tietoa, kun taas sopeutumiskyky on aina hyödyllistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti