En ole viime aikoina ollut oikein tyytyväinen lukemaani kirjastoalan ammattikirjallisuuteen. Zuzana Helinskyn teos ei valitettavasti ole parempi kuin muut kaltaisensa.
Ensivaikutelmani kirjasta oli varsin negatiivinen. Kirjan nimi on mielestäni hölmö ja apologeettinen. Kirja, jonka täytyy nimessään vakuutella lukijalle olevansa tärkeä? Oikeasti?
Seuraava koetinkivi tulee vastaan teoksen suomalaisissa alkusanoissa. Kirjan aloittava lause ”Käsillä oleva Zuzana Helinskyn kirja on Löykkiön sukua” tuntuu omituiselta eikä houkuttele lukemaan edelleen. Hetken pohdittuaan lukija toki muistaa, että kirjan suomentaja Päivi Jokitalo on jotenkin tekemisissä Löykkiön kirjaston kanssa. Itse en kuitenkaan pidä Löykkiön kirjastoa niin merkittävänä osana suomalaista kirjastokenttää, että olettaisin lukijan ilman muuta tunnistavan nimen. (Sivumennen sanoen – onko Löykiötä ylipäätään olemassa? Löykkiön kirjaston Facebook-sivun mukaan ”Löykkiö (ruots. Likis) sijaitsee keskisessä Länsi-Suomessa (6 580 as.).” En kuitenkaan onnistunut lyhyellä googletuksella löytämään paikkakunnasta mitään muita tietoja.)
Itse kirjan alku aiheutti kuitenkin positiivisempia tuntemuksia. Toiminnan rehellinen analysointi kuulosti hyvältä, ja Return of Investment -ajattelua käsittelevään osioon (s. 59) päästessäni olin jo ihan fiiliksissä – lopultakin jotain oikeaa asiaa ainaisen jaarittelun sijaan! Pettymys kuitenkin oli suuri, kun kirjoittajalla ei ollut tarjota mitään konkreettisia lukuja tai muita esimerkkejä ROI:sta. Mikä on esimerkiksi kirjalainan tuotto? Tekstistä se ei selviä.
Loppua kohti kirja degeneroituu entisestään, ja aivan lopussa onkin vain jonkinlaista sekavaa listaa erilaisista asioista. Loppuun päästyäni olin hyvin hämmentynyt: kirjassa ei itse asiassa edes käsitelty markkinointia siinä mielessä kuin minä sanan ymmärrän. Kirjoittaja ei esimerkiksi kerro eri medioista (no okei, mainitsee hän Facebookin ja Twitterin) tai anna konkreettisia esimerkkejä eri kohderyhmille sopivasta markkinoinnista. Kaipaisin itse kovasti tietoa Internet-markkinoinnista, mikä lienee nykyään aika tärkeää. Toisaalta voi olla, ettei nettimarkkinointia nopeasti muuttuvassa tilanteessa kannata opettaa painettujen kirjojen välityksellä. Tapahtuuhan esimerkiksi Facebookissa jatkuvasti muutoksia, jotka voivat lyhyessä ajassa romuttaa hienotkin markkinointistrategiat (esimerkiksi se viimeaikainen muutos, etteivät tykättyjen sivujen päivitykset välttämättä näy tykkääjän fiidissä, vaikka tämä kuinka haluaisi).
Yhteenvetona voin todeta, että Helinskyn kirjan nimi on harhaanjohtava, eikä kirja oikeasti ole kovin tärkeä. Se sisältää jonkin verran ihan kiinnostavaa asiaa, mutta ei mielestäni ole sisällöltään lukemiseen käytetyn ajan arvoinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti