Kirjastoalan kriisistä puhutaan paljon. Lainausluvut laskevat, Google vie asiakkaat, henkilökunta eläköityy. Kirjastojen kaipaamaa uutta suuntaa on etsitty niin tapahtumatuotannosta, kokoelmien raikastamisesta kuin sähköisistä aineistoistakin.
Oma ehdotukseni on, että varsinkin isojen yleisten kirjastojen pitäisi keskittyä niin sanottuun ydinosaamiseensa eli tietopalveluun. Kirjastoilla on jo valmiiksi paljon tietopalveluun liittyvää osaamista, ja laadukkaassa käyttäjälle ilmaisessa tietopalvelussa kirjastoilla ei käsittääkseni ole myöskään kilpailijoita.
Tietopalvelun pitäisi mielestäni toimia ainakin seuraavilla tavoilla:
1) Paikan päällä. Asiakkaita tulisi rohkaista esittämään kysymyksiä kirjaston henkilökunnalta. Tietopalvelutiskin pitäisi olla selvästi merkitty, ja sen takana olevien työntekijöiden kutsuvan näköisiä. Itse kiertelisin mielelläni myös hyllyjen välissä vaikkapa pukeutuneena T-paitaan, jossa olisi kirjaston logo ja kysymään kehottava iskulause (esimerkiksi ”Kysy pois!” tai ”Vastaus löytyy kirjastosta”).
2) Puhelimessa. Kirjastolla pitäisi olla puhelinnumero, johon soittamalla asiakas saa tietopalvelua. Numeron pitäisi löytyä helposti kirjaston nettisivuilta. Sivulla pitäisi myös olla tieto, mihin kellonaikaan numerossa päivystetään, ja minkä tyyppisille kysymyksille se on tarkoitettu (esimerkiksi lyhyille).
3) Netissä. Kysy kirjastonhoitajalta -linkin pitäisi löytyä helposti nettisivuilta.
4) Chatitse. Kysy kirjastonhoitajalta -chatin linkin pitäisi löytyä helposti kirjaston nettisivuilta. Lisäksi linkin yhteydessä pitäisi olla tieto siitä, mitä palvelu pitää sisällään.
5) Facebookissa. Kirjaston tietopalvelutyöntekijän pitäisi päivystää Facebookissa tiettyinä aikoina ja vastata siellä asiakkaiden kysymyksiin.
6) Luettelon ja tietokantojen välityksellä. Kirjaston aineistotietokannan pitäisi olla helposti käytettävissä ja luotettava. Tiedonhaun pitäisi olla vaivatonta ja nopeaa.
Tietopalveluun panostamisen ohella huolehtisin siitä, että kirjastolla on käytössään ajanmukainen ja järkevä kokoelmapolitiikka, jota kaikki kokoelmatyötä tekevät noudattavat. Tapahtumatuotannosta olisin valmis hieman karsimaan sekä järkeistämään tapahtumatuotannon organisaatiota. Lisäksi olisi mukavaa, jos kirjasto voisi entistä enemmän panostaa lasten ja nuorten (ja miksei aikuistenkin) medialukutaidon edistämiseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti