Perheenjäsen kertoi, että Hesekielin kirjan ensimmäisen luvun lukeminen on juutalaisessa seurakunnassa kielletty alle 30-vuotiailta. Olen toki lukenut kirjan joskus aikaisemminkin, mutta koska ainoa Hesekielistä mieleen tuleva asia oli Laulavan salapoliisin unohtumaton Dry Bones -biisi, päätin uudistaa tuttavuuteni tähän merkittävään profeettaan.
Hesekielin kirja liittyy israelilaisten pakkosiirtolaisuuteen 500-luvulla eKr. ja se koostuu pääasiassa kolmesta aiheesta: ennustuksista israelilaisia vastaan, ennustuksista muita kansoja vastaan sekä ohjeista temppelin rakentamiseksi ja maan jakamiseksi Israelin heimojen kesken. Kirjan ensimmäinen luku on todella hämmentävä kuvaus Herran kirkkaudesta, joka ilmenee jonkinlaisen hohtavan härvelin muodossa. En voi väittää ymmärtäneeni siitä yhtään mitään. Kirjassa on myös muita vaikuttavia ja hupaisia kohtia. Herra esimerkiksi käskee kirjan alkupuolella Hesekieliä paistamaan leipänsä ihmislannassa, mutta kun tämä kauhistelee moista ajatusta, Hän armahtaa profeettaa ja antaa luvan käyttää karjanlantaa. Myös piiritetyn Jerusalemin pienoismallin rakentaminen muun muassa savitiilestä ja leivinpellistä herätti minussa hilpeyttä.
Kirjan vaikuttavin osuus oli mielestäni Jerusalemin vertaaminen uskottomaan vaimoon (luku 16), jossa on todellista tunteen paloa ja paatosta. Myös luku 23 teki vaikutuksen symboliikallaan, jossa seksuaalista rietastelua käytetään Jumalasta vieraantumisen ja epäjumalien palvomisen vertauksena. Mistä puheen ollen: kirjassa mainitaan peräti kahdesti, että egyptiläisillä on isot vehkeet (16:26 ja 23:20) – lieneekö profeetalla ollut asiasta enemmänkin kokemusta?
Kirja ei herättänyt minussa hartaita tuntemuksia vaan lähinnä ihmetystä sen johdosta, että tällaistakin kamaa on Raamattuun sisällytetty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti