torstai 26. heinäkuuta 2012

Mikael Niemi: Mies joka kuoli kuin lohi

”Kielellisesti herkullinen aikalaisromaani ammentaa voimansa Tornionlaakson eksotiikasta”, todetaan kirjan takakannessa. Takakansiteksti yhdessä kansiaiheen kanssa luo kuvaa jonkinlaisesta etnisestä huumoriromaanista. Niemen kirja on kuitenkin hyvin erilainen: yhdistelmä psykologista trilleriä, dekkaria, maagista realismia, historiallista romaania, tietokirjallisuutta ja jopa tieteiskirjallisuutta. Kirja käsittelee rankkoja ja ahdistavia aiheita, muun muassa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä ja tornionlaaksolaisten etnistä sortamista. Teos ottaa kielipoliittisesti voimakkaasti kantaa meänkielen puolesta. On mielenkiintoista, että kirjassa tukholmalainen poliisi ihmettelee tornionlaaksolaisia, jota eivät suostu puhumaan kuin suomea, vaikka ollaan Ruotsissa. Suomessahan kaksikieliset, mutta periaatteesta ruotsia puhuvat ovat suhteellisen tavallisia. Vertailun vuoksi voidaan mainita, että meänkielen puhujia on noin 110 000, kun taas suomenruotsalaisia on ilmeisesti noin 290 000.

Eksotiikkamaininnasta huolimatta mielestäni kirjan tukholmalainen poliisi on huomattavasti oudompi tapaus kuin tornionlaaksolaiset. Eksoottisuus riippuneekin siitä, missä päin lukija sattuu asumaan. Toivoisin, että Niemi, jonka nerokkuudesta tulee mieleen lähinnä Kurt Vonnegut, saisi kustantajan osalta hieman monipuolisemmin arvostavaa kohtelua. Kaikki kirjallisuus, missä on murresanoja, ei nimittäin automaattisesti ole huumoria.

En pitänyt Miehestä joka kuoli kuin lohi yhtä paljon kuin Niemen upeasta Populäärimusiikkia Vittulajänkältä. Kirjassa on mielestäni liikaa avoimia kysymyksiä, epäuskottavuuksia, selittämättömiä omituisuuksia ja henkilöitä, joiden merkitys ja olemassaolo jäävät epäselväksi. Kirjaa voi verrata Sofi Oksasen Puhdistukseen: molemmat käsittelevät tärkeää aihetta, kansanryhmän sortoa, mutta romaaneina molempien rakenne jättää toivomisen varaa. Niemen tuotannosta kiinnostuneille suosittelenkin ensisijaisesti Populäärimusiikkia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti